TREBALLEM EL RELLEU DE LA TERRA


 Continuem treballant a classe els continguts pertanyents a la matèria de Geografia i Història. En aquest cas, ja hem acabat el nostre repàs a la Història i hem passat a estudiar la Geografia. Després d'una introducció en la que hem analitzat el nostre planeta, amb els seus moviments de rotació i de translació, i les seues conseqüències, hem conegut les característiques dels mapes i hem treballat les escales, hem donat pas a l'estudi del relleu terrestre.

Gaudim aquests dies amb la col·laboració d'Helena Juárez, professora en pràctiques, que s'ha encarregat de planificar i dirigir una activitat molt interessant per conéixer els elements fonamentals del relleu terrestre d'una forma dinàmica i lúdica que ha permès l'alumnat assolir els coneixements planificats sense esforç. Agraesc des d'ací a Helena que ens hage fet passar unes classes fantàstiques en el que hem après en un clima molt agradable.

L'activitat és la següent. Després d'una introducció a les parts del planeta es va fer un recorregut visual dels elements principals del relleu terrestre: montanyes, serralades, valls, altiplans, planes, golfs, caps, penínsules i istmes, plataforma continental, tales continental, plana abissal, dorsals oceàniques, etc. Una vegada presentat tots aquests elements, es plantejà a l'alumnat la confecció d'unes fitxes per posteriorment poder aprendre jugant.

Es van dividir els conceptes en tres grans grups i cada grup tenia un color. Així, els elements del relleu continental tenien el color verd, els del relleu submarí el color blau i els elements costaners el color groc. Els alumnes confeccionen una tarjeta del color corresponent per a cada concepte. En la primera cara es posa el nom del concepte i en la segona cara la definició, que s'ha penjat prèviament en un Power Point. 

Una vegada l'alumnat ha retallat les targetes, les ha omplert i decorat al seu gust estan en disposició de jugar. Helena va proposar tres jocs:

1. Per parelles, un alumne es posa sense mirar un concepte en el front i l'altre ha d'explicar-li què és sense dir el seu nom, només l'explicació. Naturalment, el primer alumne ha d'endevinar el concepte. Després s'inverteixen els papers.

2. Bingo de conceptes: l'alumnat selecciona un nombre determinat de conceptes (per exemple, 6) i els posa cap per amunt en la taula. L'alumne/a que dirigeix el joc també selecciona un nombre igual de conceptes i canta les definicions. L'alumnat ha de saber a què concepte es refereix i si el té s'aparta la fitxa. Guanya qui es queda sense targetes o amb menys targetes quan s'acaben les del director del joc. Es pot cantar línia i bingo.

3. El professor/a projecta amb el canó d'aula  imatges dels elements estudiats, però sense identificar. L'alumnat ha d'identificar-los. Guanya el primer que ho fa o d'apunta un punt (guanya qui arriba a 5 punts, per exemple).

Amb aquests jocs l'alumnat s'ho va passar molt bé i quan va acabar la classe ja sabia identificar de forma completa els elements del relleu terrestre. 

Moltes gràcies Helena, estem segurs que seràs una bona professora!

Vos deixe algunes imatges de l'experiència















Comentaris