LES FONTS DE LA HISTÒRIA


Hem iniciat el nostre treball al voltant de la Història aprenent les tècniques bàsiques del treball històric: com es compta el temps, els períodes històrics més importants, la realització d’un eix  cronològic i els diversos tipus de fonts històriques.
El treball de l’historiador és el treball d’un detectiu que investiga a través del temps. Els nostres alumnes han realitzat una activitat en la que han indagat sobre aquelles coses antigues que tenien en la seua pròpia casa. Així han descobert històries de fa molts anys que no sabien, objectes que ens expliquen com es vivia fa molt de temps i han conegut millor la seua pròpia història familiar.
Els treballs han segut molt interessants, així que enhorabona a tots i totes.
En 1r ESO A/C Mario Condurache ens parlà d’un antic gerro que hi ha a sa casa, Pablo Artuñedo ens dugué una pesseta de 1975, Miriam Jousef ens comentà un fogó que hi ha a casa dels seus avis, Iris Pascual ens dugué una foto del seu avi i pessetes, Alexandru Ciorparc comentà una fotografia del poble dels seus avis i Eduardo Navarro ens dugué una pesseta.
En 1r D/E Luis Stefan ens mostrà una interessant tabaquera i diversos bitllets de 1935, Carles Colom dugué un rellotge de butxaca de 1939 del seu besavi matern, Óscar Pérez ens mostrà diversos llibres de 1r d’EGB que guarda sa mare a casa, Lucía Museros uns prismàtics que li van regalar a son pare el dia de la comunió, Noa Beltrán ens dugué un carburer molt antic de son pare i ens va fer una excel·lent explicació del seu funcionament, amb un vídeo i tot, Bianca Petcu ens mostrà un anell de la seua àvia, Ismael Delgado una pesseta de 1862 de la col·lecció de monedes de sa mare, Iván Fernández ens explicà una cinta de cassette de 1999 i com es posava en un aparell anomenat walkman, Marc Pons ens dugué un rellotge despertador dels seus besavis, de més de 100 anys, dels que s’ha de donar corda tots els dies, Laia Muñoz ens portà un objecte antiquíssim, un “resello” o moneda que tenia diversos valors, possiblement del segle XVI, procedent de la col·lecció de monedes antigues de son pare, Paz García ens dugué bitllets de 100 pessetes de 1970, amb la cara del músic Manuel de Falla, Raúl Lianez ens sorprengué amb un expedient de depuració del seu besavi, mestre que va sofrir la repressió del règim franquista, Amos Popa portà una càmera fotogràfica de 1952 dels seus besavis, d’eixes que duien el flash a banda, Clara Vilar ens dugué un bitllet de 1928 i un altre republicà de 1935, procedents de la seua besàvia, Mireia Selma ens ensenyà una cinta de cassette de 1970 de son pare, Júlia Vilar ens explicà uns ninotets de 1946, personatges del mític TBO, amb els que jugava el seu avi, Carlos Musteata ens portà bitllets de Romania de 1992 i Martina Morales un rellotge de corda de la seua besàvia de 1968.
En 1r ESO F/G Daniel Campos ens explicà un bitllet de 500 pessetes de 1928, Rut Jarque ens dugué una moneda de 1952 de la col·lecció de monedes del seu oncle, Natalia Escudero ens mostrà un bitllet de 1925 de la col·lecció de son pare, Sergio Pérez ens explicà un bitllet de 500 pessetes de 1971, Raúl García Calvo ens mostrà un disc single de Demis Roussos de 1979 que el seu avi li va regalar a son pare, Javier Peris ens explicà una ràdio antiga, Raúl García Sales ens ensenyà un llum d’oli de la seua àvia, que ja procedia dels seua avantpassats, Ikhlas Lmaumoni ens mostrà un llibre del seu avi, James Magallanes ens mostrà una autèntica màquina d’escriure amb la que el seu avi escrivia poemes, Izan Pitarch ens explicà una planxa a carbó del segle XVIII i Esther Rodríguez ens explicà una fotografia de son pare de 1988 que es va ver per l’escola.
Aquest treball ens ha permès entendre què són les fonts històriques, com funciona el treball de l’historiador, descobrir i valorar allò antic que tenim en casa, aprendre la nostra història familiar, descobrir que podem fer i explicar un bon treball d’investigació i, sobre tot, aprendre història passant-ho bé. 
Enhorabona a tots els que haveu fet el treball.








Comentaris