TREBALL D'INVESTIGACIÓ I PÒSTER CIENTÍFIC

L’assignatura d’Història del Món Contemporani inclou com a requisit per aprovar el curs la realització d’un treball d’investigació. Aquest curs proposem una sèrie d’investigacions al voltant del Pla Lector del centre, “Viatges pel món”. 

Així, hem plantejat a l’alumnat la confecció d’un treball sobre diversos llibres basats en viatges realitzats des del segle XVIII fins l’actualitat. Els llibres tracten sobre l’experiència del Grand Tour al segle XVIII, el viatge a Itàlia de Goethe, el viatge de Pierre Mechain per mesurar el meridià i trobar la mesura exacta del metre, que finalitzà a Castelló, l’exploració de l’espai a l’Oest de la serralada dels Apalatxes a Amèrica del Nord, diverses exploracions clàssiques del segle XIX i principis del XX, entre elles el descobriment de les fonts del riu Nil i l’arribada al Pol Sud, l’experiència del ferrocarril Orient Express, la pujada a la primera muntanya de més de 8.000 metres o el viatge dels emigrants subsaharians fins a Europa als nostres dies.

Totes aquestes experiències de viatges són part important del context històric de la Història del Món Contemporani i ens ajuden a entendre els processos que anem analitzant en classe, però, al mateix temps, un altre objectiu és el d'aprendre noves formes d’investigar. En aquest cas plantegem, a més de la realització d’un treball científic complet i rigorós, la creació de pòsters científics.

El pòster científic és una nova forma de presentació d’investigacions que s’està impostant en el món universitari i en tota mena de congressos que permet d’una manera ràpida la explicació d’un tema i la posada en contacte de la gent interessada. Aprenent com es fa un pòster científic, doncs, contribuïm a preparar el nostre alumnat les següents etapes educatives a partir del coneixement de noves eines i estratègies del món de la innovació tecnològica. 

Un treball d’investigació és una responsabilitat i una feina dura i exigent. En aquest cas inclou la lectura d’un llibre basat en un viatge, la recerca d’informació sobre la seua època, autor i circumstàncies, la redacció d’un text explicatiu formalment impecable, la realització d’un pòster científic i la seua explicació en públic. Es tracta, doncs, d’un treball considerable que formarà part important de la nota de final de curs. En qualsevol cas, és una oportunitat única d'aprendre i gaudir de la història.

Tot i que totes les setmanes dedicarem una classe a preparar aquest treball, vos deixe alguns enllaços en els que podeu trobar informació sobre els pòsters científics i com es realitzen per a que avanceu feina.







Comentaris